Omega 3 har varit i ropet ganska länge och du har säkert hört om dess förträfflighet. Omega 3 är fettsyror som vi inte kan tillverka själva i kroppen utan vi måste få i oss dem via kosten. Japp, omega 3 är inte bara en fettsyra, utan det finns flera stycken. ALAEPA och DHA är de vanligaste och vi människor får de positiva effekterna på hjärta och hjärna av EPA och DHA. ALA däremot måste omvandlas i kroppen till EPA och DHA och denna konvertering är tyvärr låg, mellan 1-15%.

EPA och DHA hittar du i fet fisk, skaldjur och alger. Tyvärr blir det allt svårare att hitta fisk med en bra omega 3 ratio då fiskarna föds upp med kraftfoder istället för alger, plankton och småfisk som är dess naturliga kost. Viltfångad eller ekologiskt odlad fisk är ditt bästa val. Kanske fiskar du själv vilket är ännu bättre! Tillaga fisken på så låg temperatur som möjligt då dessa fleromättade fettsyror är mycket värmekänsliga.

ALA finns i vegetabilier, nötter, fröer och vegetabiliska oljor. Då ska du tänka på att endast 1-15% kommer konverteras till EPA och DHA,  de som hävdar att det är enkelt att få i sig tillräckligt med omega 3 via vegetabilier har tyvärr missat att omega 3 är mer än en fettsyra. Veganer bör därför ta tillskott och äta mycket alger.

Välj gärna vilt, gräsbeteskött och ägg från höns som får picka frön, mask, insekter och gräs. Då har djuren konverterat ALA till EPA och DHA åt dig.

Varför ska du äta omega 3 – EPA och DHA?

  • Omega 3 skapar en genomsläpplig yta på cellerna vilket gör att cellerna kan göra sig av med avfall och ta in ny näring. Utan detta kommer du få en försämrad ämnesomsättning och ineffektiv avgiftning vilket skapar inflammation. Symtom kan vara migrän, trötthet, håglöshet, näringsbrister och hudproblem.

  • Detta gör också att cellerna kan lyssna bättre på hormoner och signalsubstanser. Det är därför många med depression och koncentrationssvårigheter får en kraftig förbättring i psykiskt mående och inlärning. Personer med NPF bör välja tillskott.

  • Antiinflammatoriskt. Mer och mer forskning tyder på att våra metabola sjukdomar bottnar i inflammation. Tillgång till omega 3 i kroppen är därför oerhört viktig.

  • Det är kärlvidgande och blodförtunnande. Detta minskar högt blodtryck och risk för hjärt- kärlsjukdom. Tar du blodförtunnande medicin ska du därför ställa in medicinen efter dosen med omega 3 tillsammans med din läkare.

  • Minskar värk och stelhet i leder och gör huden mjukare och smidigare. Människor med ledproblem och hudsjukdomar får ofta en förbättring med tillskott.

Hur mycket omega 3 behöver du få i dig? Återigen är det individuellt. Vi förbrukar mer omega 3 om vi är under stress, har inflammation i kroppen eller tränar mycket. Om du äter fet fisk mindre än 3 gånger i veckan så behöver du öka ditt intag eller ta tillskott. Det är svårt att överdosera omega 3 så det är ett harmlöst tillskott att prova. De flesta märker effekt efter ca 3 månader.

Välj ett tillskott som inte är högkoncentrat. Då är fettet svårare för kroppen att ta upp och härsknar lättare.

Må väl!

Med vänliga hälsningar 

Emily Lövstrand 

Receptionsansvarig - Lic. Kostrådgivare - Lic. Livsstilskonsult

Product added to wishlist
Product added to compare.

Hälsoboden.se använder sig utav kakor / cookies på hemsidan, för att komma ihåg dina inställningar på sidan och att sidan skall laddas snabbare.