Vad behöver vi för att må bra?

 

Det är ofta fokus på kost och träning när vi ska börja ta hand om oss själva. Att äta bra mat och röra sig är så klart en förutsättning. Det du äter ska bygga allt du är och utan rätt byggstenar kommer du inte fungera som du ska. Träningen gör dig starkare, smidigare och tåligare och lägger grunden för ett friskare liv. 

 

Men vi glömmer ofta bort viktiga faktorer när vi pratar om att skapa en bättre hälsa. Så vad behöver vi egentligen för att må vårt allra bästa?

 

  • Skratt och spänning: Skratt och utmaningar frigör dopamin som står för inlärning, koncentration och motivation. Lågt dopamin gör oss trötta, ofokuserade och aggressiva. Du kan till exempel aldrig vila dig ur en utbrändhet, eftersom du behöver ditt dopamin för att orka ta tag i livet. Locka fram ditt dopamin genom att titta på ett roligt youtube-klipp, prova något nytt, gör aktiviteter som ger dig kickar och pirr i magen.

 

  • Närhet: Beröring är ett utav våra mest kraftfulla sätt att sänka stress i kroppen. Be om en kram från någon du tycker om, rör vid din partner varje dag. Har du ingen att krama kan du ta en massage eller klappa varmblodiga djur. Värme, vatten och tyngdtäcke är andra knep. Det som händer i kroppen är att hormonet oxytocin frigörs vilket sänker adrenalin, vårt främsta stresshormon.

 

  • Umgås: En av våra största utmaningar nu under Covid-19. Vi människor är flockdjur och det är fullkomligt onaturligt för oss att leva isolerat. Vi behöver umgås med andra människor, läsa av kroppsspråk, dofter, hormoner och känslor. Tyvärr är det många som inte har något val under pandemin. När detta är över, lägg bort skärmarna och träffas på riktigt!

 

  • Tillhöra: Vi behöver alla känna att vi är en del av någonting där vi kan bidra med kunskap och dela intressen. Att tillhöra kan vara att delta i gruppträning, en föräldragrupp, bokklubb eller studiecirkel. Det fungerar också att tillhöra på internet genom en Facebookgrupp, diskussionsforum eller att spela dataspel med andra människor från hela världen. Notera dock att tillhöra och umgås är olika saker. Umgås kan du bara göra i den verkliga världen, öga mot öga. Du behöver båda delarna för att må riktigt bra.

 

  • Vila: Återhämtningen mellan måsten, hobbys, familjen och, ja – livet! En god nattsömn är viktigt, men du behöver också återhämta dig mellan dina aktiviteter för att inte gå sönder till slut. Våga säga nej, våga be om hjälp och sänk kraven på dig själv.

 

  • Trygghet: När din hjärna får koppla bort oro, stress och måsten. Trygghet är där du verkligen kan slappna av och vara totalt närvarande, där din hjärna slipper vänta på nästa ”attack”. Det kan vara med en person, på en plats eller när du gör en viss aktivitet. När får du koppla av på riktigt?

 

Det är inte alltid så lätt att få till alla dessa hörnstenar alla dagar om året. Kan du i alla fall försöka att få någon av dessa delar varje dag så är du på god väg till en bättre hälsa. Fråga dig själv vad du behöver mest just idag och börja där.

 

Emily Lövstrand

Lic. Kostrådgivare, Lic. Livsstilskonsult

Tedactive Gym, Tanumshede

Product added to wishlist
Product added to compare.

Hälsoboden.se använder sig utav kakor / cookies på hemsidan, för att komma ihåg dina inställningar på sidan och att sidan skall laddas snabbare.